مردی از بطن اجتماع




























ریزقول

دست نوشته های شخصی یک ریزقول

 

شروع کرد به کار کردن تا بتواند از پس مخارج بربیاید.به طور همزمان اتفاقاتی که در اطرافش می دید را به صورت دلنوشته هایی می نگاشت که بعدها به تکستهای آهنگهایش تبدیل شد.و اولین کسی بود که  3 روز بعد از زلزله بم آهنگی را ارائه داد که روایتگر زلزله و اتفاقات بعد از آن بود.این آهنگ که با احساسات فراوانی همراه بود،مردم را به کمک مالی و روحی به زلزله زدگان دعوت میکرد.پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

بعد از مدتی که رپ را به عنوان تفریح کار میکرد می دید که آهنگهایش از طرف جوانان ایرانی با استقبال روبرو می شود و دید که می تواند با این سبک به طور جدی وارد جامعه شود.

آهنگ صلح تویی را در وصف حضرت مولانا ساخت و بیان کرد که در نوشته ها و تکستهایش از او الگو می گیرد. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

با آهنگ نسل ماست نگاهی به قشر فقیر جامعه انداخت.قشری که شاید همه چیز دارند به غیر از پول.آهنگ مرگ توجه مخاطب را به پوچ بودن دنیای مادی و زندگی جاودانه در دنیای باقی جلب می کند. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

در آهنگ دنیای بی رحم جنگ در جهان به نقد شدید گرفته می شود و یاس به عنوان نماینده ای از تمام انسانهای مصلح جهان تمامی باعث و بانیان جنگ را سرزنش میکند و از خداوند برای تمام انسانها طلب عفو میکند.پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

آهنگ به دنیا خوش اومدی ، آهنگ فوق العاده ایست که یاس در قالب صحبت با نوزادی که تازه چشم به جهان گشوده انتقادات را از جامعه با شیوه ای ظریف بیان میکند.

آهنگ پیاده میشم برگرفته از یک داستان واقعی است که یاس دیده و شاید داستانی که همه ما به چشم خودمان در جامعه دیده ایم می باشد.دختری با آرایش غلیظ که با بوقهای مکرر یک ماشین مدل بالا مواجه می شود و سوار ماشین می شود.یاس در این آهنگ هم دختر و هم پسر را مورد انتقاد قرار داده اما انتقاد اصلی متوجه جامعه ایست که این اتفاق در آن میفتد. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

مخاطبان آهنگ با من باش کسانی هستند که آنقدر از زندگی زده شده اند  که خودکشی را تنها راه جلوی خود می بینند اما یاس با کلمات احساسی و البته واقعی به آنها می فهماند که تصمیم اشتباهی گرفته اند. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

یکی از دغدغه های همیشگی یاس در جامعه اعتیاد است که بی شک یکی از بزرگترین معضلات جوانان ما می باشد.یاس در یک آهنگش به نکوهش شدید موادفروشان می پردازد و در آهنگ دیگرش معتادان را به ترک و بازگشت به روزهای خوب گذشته دعوت می کند. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

یکی دیگر از آهنگهای بسیار احساسی و زیبای یاس آهنگ دلت دریاست می باشد که درباره بیماران سرطانی و بیماران خاص است که به آنها برای برگشت به جریان زندگی روحیه می دهد. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

آهنگ درکم کن دغدغه هر روزه جوانان مملکت ماست ، یعنی بیکاری.اما نه بیکاری که بر اثر تنبلی باشد بلکه بیکاری که بر اساس نداشتن سابقه کار و از آن وحشتناکتر نداشتن ریش و نبستن دکمه بالا به وجود می آید.همه اینها برداشتهایی مستقیم از واقعیت جامعه است و نه خیالات. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

یاس دکلمه ای را به همراه خانم میترا روحانی به نام شیخ حیله گر اجرا کرد که با نگاهی ظریف و انتقادی به مقایسه انسان و حیوان پرداخته بود.

و کار دیگر او آهنگ به خاطر من است که به واقع از بطن اجتماع است و اینبار از دید و نگاه یک بچه طلاق به این قضیه نگاه می کند. پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

آهنگ زیبای سرباز وطن با ریتمی جدید و جالب ساخته شده و یاس در این آهنگ بیان می کند که سرباز ایران است و در همه حال در ایران  و برای هموطنانش کار می کند و می گوید "تو اوج درد همینجا ادامه میده ایران،مهم نیست به دست کی اداره میشه،آدم همیشه تو محدودیتها ستاره میشه".پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

و آخرین آهنگ یاس تا این لحظه آهنگ از چی بگم است،آهنگی که در شروع به غریب نوازی و خود ستیزی به نحوی زیبا اشاره می کند و می گوید"از جومونگی بگم که شده سمبل رشادت،ایران براش شده مثل صندوق تجارت.پس هنرمند وطن الان کجاست نیست؟اون تو زیرزمین میخونه چون که مجاز نیست"و در آخر هم به همدردی با دانش آموزانی می پردازد که در مدرسه شهر درودزن سوختند.

پس آیا رپ بد است؟آیا یاس بد است؟

قطعاً اینگونه نیست و این نگاه بعضی از مردم و مسئولین به رپ است که ایراد دارد.آیا این توجیه درستی است که چون موسیقی رپ برگرفته از جامعه سیاه پوستان معترض می باشد پس بد است؟ در حالیکه قالب این اعتراضات به نژاد پرستی می باشد.

اما اگر ما رپ را ایرانیزه و با فرهنگ خودمان منطبق کنیم آیا باز هم بداست؟و این دقیقاً همان کاریست که سالهاست یاس انجام داده.

البته من قبول دارم که عملکرد سایر کسانی که به ظاهر رپ فارسی می خوانند در برداشت مردم و مسئولین از رپ بی تاثیر نیست.اما خوب اشکال همینجاست که ما به آهنگهای شاهین نجفی ، گروه زدبازی ، ساسی مانکن و ... می گوییم رپ و به آهنگهای فاخر یاس هم می گوییم رپ.اما خوب این کجا و آن کجا.هر چند که از بعضی از آهنگهای آنها هم می توان نکات جالبی را برداشت کرد اما به طور قطع لحن گفتاریشان ایراد اساسی دارد.

اما الآن وظیفه من این است که به تمام مخاطبان این دست نوشته این پیام را برسانم که رپ الزاماً چیز بدی نیست و چقدر هم می تواند مثل همه هنرهای دیگر روی جامعه به خصوص قشر جوان تاثیرات مثبتی را داشته باشد.

اما حالا از همه دوستان دعوت می کنم که به تمام آهنگهایی که نام برده شد گوش دهند و بعد به قضاوت بنشینند.

پس بیایید تا  همه به رپ فاخر او بها بدهیم تا رپ هجو خود به خود از میان برود و سبک رپ در جامعه ما جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

به امید آن روز...

 


نظرات شما عزیزان:

فرمهر
ساعت14:27---23 اسفند 1390
سلام وبلاگت عاليه گلم..
____________@@_@__@_____@
___________@@@_____@@___@@@@@
__________@@@@______@@_@____@@
_________@@@@_______@@______@_@
_________@@@@_______@@______@_@
_________@@@@_______@_______@
_________@@@@@_____@_______@
__________@@@@@____@______@
___________@@@@@@@______@
__@@@_________@@@@@_@
@@@@@@@________@@_____
_@@@@@@@_______@_____
__@@@@@@_______@@_____
___@@_____@_____@_____
____@______@____@_____@_@@
_______@@@@_@__@@_@_@@@@@
_____@@@@@@_@_@@__@@@@@@@
____@@@@@@@__@@______@@@@@
____@@@@@_____@_________@@@
____@@_________@__________@
_____@_________@_____
_______________@_____
____________@_@_____

الان...آپم بدو بیا
بدو دیگه
د مگه با تو نیستم؟
جفت پا میام تو شکمتا؟
پاشو بیا دیگه تنبل
راستي نظر يادت نره مرسي


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:,ساعت 11:34 قبل از ظهر توسط ریزقول|


آخرين مطالب
» فقط 4 کلمه
» آرزوی موفقیت
» بود و نبود
» چاه
» همه چی آرومه
» حسین پناهی
» نارنجی پوش
» فریاد
» آس دل
» حال
» کوچه بن بست
» ؟؟؟
» مردی از بطن اجتماع
» سیمین
» بی رنگی
» از عرش به فرش
» عشق
» درود
» جوابیه
» انتخابات

Design By : Pichak